Dags att rensa? Testa enklaste sättet att sälja second hand

Allt du behöver göra är att packa Sellpy-påsen, vi sköter resten

Sälj smidigt med Sellpy

  • Din första Sellpy-påse är gratis. Beställ fler påsar för 29 SEK styck – frakten till dig och tillbaka ingår. För att maximera din försäljning, packa säsongsanpassade varor och följ våra packtips. Vid sorteringen tar vi hänsyn till saker som kategori, varumärke och skick. Utsorterade varor skickas till vår återvinningspartner – om du inte väljer att få dem tillbaka mot en liten avgift.
  • Varorna beskrivs, fotograferas och prissätts för försäljning i 24 europeiska länder. Vi sköter betalning, frakt, returer och kundservice. Du får alltid möjlighet att granska annonsen innan den publiceras och kan justera priset under de två första veckorna. Därefter sänks priset successivt för att öka chansen att varan blir såld. Varje vara är till salu i minst åtta veckor innan den doneras till välgörenhet. Om du vill kan du förlänga annonstiden mot en mindre avgift. Du kan när som helst redigera annonsen eller begära att få tillbaka varan.
  • Du får 40 % av försäljningspriset per vara. För dyrare varor får du 70 % på den del som överstiger 500 SEK. En annonsavgift på 12 SEK reserveras i förväg för varje vara som läggs ut till försäljning. Din andel kan tas ut som pengar, skänkas till välgörenhet eller omvandlas till Sellpy Credits — med 5 % extra bonus att handla för. Varor som inte säljs doneras till välgörenhet eller återvinns, om du inte har begärt en retur.
  • Varför Sellpy?

  • Enklare än någonsin

    Vi fotar, skriver annonser, prissätter, förvarar, tar betalt, skickar och sköter all kontakt med köparen.

  • Engagerat community

    Vi har ett engagerat community av second hand-älskare som sträcker sig över 24 länder.

  • Klimatsmart från början till slut

    Sälj dina saker och förläng livet på varor som annars kräver onödiga resurser vid nyproduktion.

  • Packa din Sellpy-påse

    Packningstips för din Sellpy-påse

  • Rena varor i gott skick säljer bäst

    Ju bättre skick, desto större chans att sälja. Defekter kan sänka priset eller leda till att varan sorteras bort.

  • Tänk på säsongen

    För att maximera din försäljning, packa säsongsanpassade varor utifrån när de säljs. Varor säljs ca 4 veckor efter att vi fått din Sellpy-påse.

  • Tvätta och vik

    Rena, fräscha och prydligt vikta plagg ser bättre ut på bild – vilket gör att de säljer snabbare och till bättre pris.

  • Packa ömtåliga saker

    Kom ihåg att packa ömtåliga saker som parfymflaskor och porslin ordentligt. Klar? Nu kör vi!

  • Detta säljer vi inte

    Kan jag skicka in vad som helst?

    Vissa varor kan vi tyvärr inte sälja. Du får alltid veta varför och kan be om retur.

    Varor från budgetvänliga märken som Shein, Gina Tricot, Lager 157, Primark, SOC, Bik Bok, Amisu, Cubus m.fl. — särskilt om de är använda — går vanligtvis inte vidare till försäljning. Det gäller även enkla basplagg som linnen eller T-shirts, eller om märkeslapp saknas.

    Packa bara hela, rena och fungerande varor. Plagg som är trasiga, urtvättade, mycket noppriga, har stark doft eller tecken på skadedjur säljs inte.

    Av hygieniska skäl säljs endast skönhetsprodukter i nyskick. Använda eller testade produkter som smink, solkräm, mun- och tandvård, rakset och hårvård går inte vidare till försäljning. Vi säljer inte heller varor med stark doft, sexleksaker eller begagnade underkläder.

    Vi säljer inte kopior, replikor, bootlegs eller förfalskningar. Det innefattar exempelvis en väska som efterliknar en Chanelväska men inte tillverkats av Chanel samt kopierad musik, film, spel eller e-böcker där du inte äger rättigheterna att sälja varan vidare.

    Ur säkerhetsaspekt säljer vi endast hjälmar som är i nyskick och i originalförpackning eller med prislapp kvar. Andra varor som inte säljs av säkerhetsskäl är exempelvis tändstickor, gasbehållare och gaspatroner, tobaksrelaterade föremål, vapen, uniformer och läkemedel.

    Vi säljer inte varor som väcker anstöt, förhärligar våld eller med pornografiskt innehåll. Även varor som diskriminerar eller angriper människor på grund av kön, ursprung, nationalitet, hudfärg, språk, tro, sexuell läggning, religiös eller politisk övertygelse är otillåtna.

    Vi säljer inte gratisprover, testprodukter eller presentkort – oavsett om det gäller smink, skönhet eller tjänster. Dessa går inte till försäljning.

    Läs mer

    Frågor och svar

    Vad kan jag packa i Sellpy-påsen?

    Vi tar emot ett brett utbud av varumärken och produktkategorier. Se till att dina varor är hela, rena, äkta och i gott skick. Vi tvättar, stryker eller ångar inte textilier. Kom ihåg att packa ömtåliga föremål noggrant så att de inte skadas under transport. Varje vara bedöms utifrån kategori, märke och skick för att avgöra om den sannolikt kan säljas för mer än 50 SEK.

    Hur mycket rymmer Sellpy-påsen?

    En Sellpy-påse är 70 × 90 cm och rymmer cirka 75 liter – lite mer än en blå IKEA-kasse. När du har packat klart försluter du påsen enkelt genom att dra bort plastremsan. Maxvikten är 15 kg.

    Hur skickar jag in min Sellpy-påse?

    Vi kan hämta utanför din dörr i stora delar av Sverige. Om du bokar en upphämtning kommer Budbee eller Airmee och hämtar din påse helt kostnadsfritt. Bor du inte i ett område där vi erbjuder upphämtning skickar du in påsen via ett postombud, en förbetald fraktsedel följer med i din order.

    Kan jag själv sätta ett pris?

    Ja, det kan du. För att underlätta för dig föreslår vi ett pris baserat på data från tidigare försäljningar av liknande varor. Innan annonserna publiceras har du 3 dagar på dig att redigera priserna. Det är möjligt att redigera all information i en annons under hela försäljningsprocessen via din Sellpy-profil. Efter 2 veckor tar vi ut en mindre avgift för prisjusteringar.

    Vad händer med varor som inte går till försäljning?

    När vi har sorterat din Sellpy-påse får du en notis via mejl, sms eller appen – beroende på vilken kommunikation du har valt. På din Sellpy-profil får du en översikt över dina varor, hur de har sorterats och varför. Du har därefter 3 dagar på dig att begära en omvärdering eller att få en utsorterad vara skickad tillbaka. Om du inte gör något val skickas de utsorterade varorna automatiskt till våra återvinningspartners efter 3 dagar.

    Vad händer med varor som inte blir sålda?

    Om en vara genomgår hela Sellpys försäljningscykel utan att bli såld och du inte har angivit annat i din Sellpy-profil, kommer varan att skänkas till välgörenhet. Så länge en vara ännu inte sålts, skänkts eller skickats till våra återvinningspartners kan du när som helst avbryta försäljningen och få tillbaka din vara mot en avgift.

    Hur får jag min andel av försäljningen?

    När en vara säljs hamnar din andel på ditt Sellpy-saldo. Du kan hämta ut din andel så fort den överstiger de reserverade annonskostnaderna för den försäljningen. Du kan då välja mellan att få din andel till ditt bankkonto, skänka den till välgörenhet eller växla den till Sellpy Credits som du kan använda för att shoppa på Sellpy – vilket ger dig 5% extra i shoppingbonus.

    Vilka välgörenhets- och återvinningspartners samarbetar Sellpy med?

    När du väljer att donera din andel kan du välja: Stockholms Stadsmission, SOS Barnbyar, Rädda Barnen, Djurens Rätt eller UNHCR.

    Varor som inte blir sålda eller inte kan säljas doneras till Ubrania Do Oddania, som ser till att de når människor i behov genom olika välgörenhetsinitiativ. Andra varor skickas till Looper Textile Co., där de hanteras enligt EU:s avfallshierarki – de återbrukas i första hand, eller återvinns till nya textilmaterial. Detta sker i utbyte mot en mindre ersättning per kilo, som delvis täcker våra administrativa kostnader.

    Vad kostar det att använda Sellpy?

    En Sellpy-påse kostar 29 SEK och då ingår upphämtning eller förbetald inlämning till ombud. Vidare betalar du 12 SEK för varje annons. Du får 40% av försäljningspriset på alla varor upp till 500 SEK. Om en vara säljs för ett högre pris får du dessutom 70% på beloppet som överskrider 500 SEK.

    Se fler vanliga frågor och svar