Julglappet: Vi vill hellre få än ge en second hand-julklapp
2025-11-17

En ny rapport från Sellpy, framtagen i samarbete med Svensk Handel, visar att många är öppna för att fira jul på ett cirkulärt sätt. Undersökningen, som genomfördes bland Sellpys kunder, visar att nästan alla gärna tar emot en begagnad julklapp – men färre vågar ge en. Hela 92,3 procent kan tänka sig att få en second hand-julklapp, men endast 86,1 procent säger att de själva skulle kunna ge bort en. Den skillnaden kallas i rapporten Julglappet.
Klimatet och ekonomin påverkar
Undersökningen visar att både klimatet och den ekonomiska situationen är starka drivkrafter bakom viljan att köpa begagnade julklappar. Nära hälften (49 %) motiveras av klimatet medan nästan lika många (48,8 %) uppger att inflationen ökar deras intresse för second hand.
Omtanke, pris och hållbarhet styr julhandeln
De som är positiva till second hand-julklappar motiveras framför allt av:
Prisvärdhet (70 %)
Hållbarhet (68 %)
Unika fynd (69 %)
Samtidigt visar rapporten att sex av tio (60 %) som tvekar inför att köpa en begagnad julklapp gör det av oro för att mottagaren inte ska uppskatta gåvan, trots att de allra flesta faktiskt skulle bli glada för den.
”Rapporten visar tydligt att second hand har gått från ett alternativ till en självklarhet – när omtanken styr julhandeln blir cirkulära gåvor självklara inslag under granen.” säger Brill Ivarsson, analytiker och gåvoexpert på Svensk Handel.
Kläder, inredning och accessoarer i topp
De mest populära kategorierna för second hand-julklappar är kläder, accessoarer och hem & inredning, tätt följt av böcker, spel och elektronik.
”Härligt att se att fler än man tror uppskattar julkapp som är second hand. Många oroar sig för hur en begagnad gåva tas emot – men oftast helt i onödan,” säger Michael Arnör, VD på Sellpy.
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i oktober 2025 bland Sellpys kunder. Totalt deltog 2 069 personer, varav 87,7 % kvinnor. Syftet var att kartlägga attityder till cirkulär konsumtion och second hand-julklappar.

