Most Searched Report 2025 – så söker svenskar second hand just nu

2025-09-24

Svenskarna fortsätter att forma trenderna på andrahandsmarknaden. I Sellpys Most Searched Report lyfts de mest eftersökta varumärkena, kategorierna och mikrotrenderna från de senaste 12 månaderna fram – och rapporten visar tydligt hur både mode, kultur och samhällshändelser påverkar våra second hand-sökningar.


När det gäller varumärken är det fortfarande välkända namn som dominerar. Svenska Adoore tar plats på topp tre, och på Top 15-listan syns även skandinaviska favoriter som Ganni, Acne Studios och Filippa K. Bland de internationella jättarna ligger Zara kvar på förstaplatsen, följt av Ralph Lauren

Bland kategorierna är det klänningar, jeans och skor som lockar flest sökningar - tydliga nyckelplagg i den svenska second hand-garderoben.


“Siffrorna i rapporten visar att second hand-marknaden inte bara speglar trenderna i modevärlden utan ofta är först med att fånga upp mikrotrender som senare sprider sig bredare. Svenskar söker efter både klassiska varumärken och hyperaktuella stilar påverkade av kulturella och aktuella fenomen”, säger Alma Riihelä Höijer, Marketing & Customer Experience Director på Sellpy.



Mikrotrender slår snabbt igenom även i second hand-sökningar:
Pilates Princess & Office Core: Sofistikerad minimalism driver intresset för omlottoppar, trenchcoats med hög krage och pennkjolar.
Natur & hållbarhet: Outdoormode och friluftsinspiration växer, med ökat intresse för vandringsryggsäckar, seglarskor och Hunter-gummistövlar.
Y2K & nostalgi: Lågmidjade jeans, bandanas och vintage digitalkameror gör comeback, starkt influerat av TikTok och “early 2000s”-estetik medan termer som “Stockholmsstil” ökar i sökningarna. 


Rapporten visar också vad svenskarna börjat lämna bakom sig. Den tidigare hypade Mob Wife-stilen har tappat stort, med sökningar på leopardmönstrat och pälsjackor som fallit med över 80 procent. Även sneakersuccéer som Adidas Samba och New Balance visar tecken på trendutmattning.
Sökintresset speglar också aktuella kulturhändelser. Kent-merch ökade kraftigt inför bandets återföreningskonserter, medan Billie Eilish steg i samband med albumsläpp och turné. Intresset för folkdräkter och Sverige-tröjor växte i takt med Dam-EM i fotboll 2025.