Second hand fortsätter att växa som trend
2024-04-25

Varför handlar vi second hand-mode och vad hindrar oss från att använda vår garderob mer effektivt? Detta och mycket mer redovisar Sellpy i sin årliga rapport om cirkulärt mode. I en representativ studie med marknadsundersökningsföretaget Appinio har Sellpy frågat 1000 personer i Sverige om hur och varför de konsumerar second hand-mode.
Årets resultat speglar de förändrade samhällsnormerna och en växande uppskattning för de ekonomiska, miljömässiga och sociala fördelarna med cirkulärt mode, säger Alma Riihelä, Commercial Lead Nordics på Sellpy.
Klimat och priser styr
För 70% av de tillfrågade är hållbarhet och klimatet viktiga kriterier vid köp av kläder. Kvinnor leder denna trend, med 77% som prioriterar hållbarhet, jämfört med 63% av männen. Det är dock inte bara klimatfrågorna som driver ökningen av second hand-mode. I det fortsatt turbulenta makroekonomiska läget är priset en viktig faktor: 67% uppger att kostnadsaspekter är avgörande vid köp av kläder.
Pre-loved är trendigt
Second hand har etablerat sig i de svenska garderoberna: nästan hälften av deltagarna i undersökningen köpte second hand-kläder förra året. Dessutom uppger 70% att de äger flera second hand-plagg och hela 61% av respondenterna föredrar att köpa second hand framför nya varor.
Resultatet visar att även den sociala acceptansen för second hand ökar. I år uppgav 86% av respondenterna att de uppfattar second-hand shopping som mer socialt accepterat nu än för fem år sedan, vilket är en ökning med 6 procentenheter från 2023.
Vi kan tydligt se att unikitet och hållbarhet spelar roll. Att välja second hand är ett sätt att hitta unika plagg till tillgängliga priser men speglar även konsumenternas värderingar i stort, sammanfattar Riihelä.
Från oönskat till eftertraktat
En fjärdedel av de tillfrågade äger upp till fem oanvända klädesplagg. Därför sorterar majoriteten sin garderob regelbundet för att skapa mer plats. Var fjärde person ser sin sortering som en möjlighet att ge kläderna ett andra liv.
Online-marknadsplatser dominerar second hand-segmentet
Online-plattformar är det föredragna valet för second hand-shoppare, med 72% av respondenterna som föredrar dem framför fysiska butiker och loppmarknader.
Samma gäller även för säljare: 60% av respondenterna väljer att sälja sina pre-loved plagg genom onlinetjänster.
Att den övervägande majoriteten föredrar just online-plattformar talar om den växande påverkan av digitala kanaler som omformar konsumentvanor och utökar tillgången till hållbara alternativ, säger Riihelä.